fbpixelnoscript

Kreativne učionice doprinose kvalitetnijem učenju

BEOGRAD – 29. maja, 2015. godine (gradskibiro.rs) – U Srbiji postoji oko 3.500 osnovnih i srednjih škola, sa preko 650.000 đaka, a veliki broj tih školskih ustanova ima tradicionalne učionice, kabinete i sportske sale u koje se nije ulagalo više od 30 godina.

Najčešće se radi o oronulim prostorijama, oštećenim stolicama, stolovima, tablama, podovima, toaletima, stepeništem, ali se retko postavlja pitanje koliko takav ambijent predstavlja potencijalnu opasnost za povredu dece, a sa druge strane da li negativno utiče na njihovu produktivnost.

U svetu je sve zastupljeniji trend da se velika pažnja posvećuje okruženju u kom deca provode većinu svog vremena, jer je među roditeljima i profesorima sve razvijenija svest o uticaju enterijera na zdravlje i uspeh dece.

Ipak, kako standard Srbije nije na nivou neke razvijene svetske zemlje, ne može se preko noći promeniti svest o prednostima koje savremni uslovi školovanja mogu pružiti deci, ali se može unaprediti njihov život i rad u onoj meri koliko je to moguće.

Procenjuje se da dete školskog uzrasta provodi 44 odsto svog vremena u školi, te je neophodno ozbiljnije razmisliti kakve posledice po zdravlje, mentalni i fizički razvoj može da izazove negativno i oronulo okruženje.

Praksa u školskim ustanovama u Srbiji je da se štedi na popravkama, ukoliko se za tako nešto ukaže potreba. Školski budžeti su uglavnom preopterećeni, te se najmanje razmišlja o onima zbog kojih škola zapravo postoji – a to su deca! Istraživanja pokazuju da kvalitetno opremljena učionica iziskuje mnogo manje novca za održavanje, nego pojedinačne popravke.

Najčešće povrede u školama dešavaju se u fiskulturnim salama, a malo se zna o tome da postoje savremeni podovi koji ubažavaju posledice pada, ne klizaju se, pa su time i manje opasni za decu.

Pedagozi ukazuju da učenje kroz igru podstiče radoznalost i kreativnost kod dece, a u Srbiji se retko koja učionica može okarekterisati kao kreativna. Škola nije mesto gde deca samo provode vreme dok su roditelji na poslu, već mesto gde oni sazrevaju i uče da budu bolji i uspešni ljudi.

Kada se razmišlja o savremenim učionicama, obično se misli na luksuz, tehničku opremu i osvetljenost, što i jeste važno, ali treba krenuti od osnovnih stvari, kao što su podovi. Neodgovarajući materijali, isparenja i prašina, često su uzrok alergija kod dece, dok su prirodni materijali pogodniji za decu sa respiratornim oboljenjima.

Predsednica Udruženja „Roditelj“ Dragana Soćanin ocenila je da bi uvođenje kreativnih učionica u školama Srbije doprinelo kvalitetnijem procesu učenja kao i da promene na tom planu ne moraju nužno da zahtevaju ulaganje značajnih finansijskih sredstava.

Ona je kao jedan od dobrih primera u Srbiji navela Osnovnu školu „Milan Rakić” u Mionici, koja je na prošlogodišnjem nagradnom konkursu kompanije Tarkett „Učionica iz snova”, osvojila preuređenje učionice, odnosno promenu poda. Kako je navela, jednostavnom promenom poda i reorganizacijom klupa, potpuno je promenjena dimenzija školovanja u toj školi, nastava je postala kvalitetnija, a deca srećnija i zadovoljnija. Prema njenim rečima, to je dokaz da ulaganje ne mora da se odnosi samo na visoku tehnologiju, da bi imalo efekta, već učionice treba preurediti na kreativan način, imajući u vidu da deca treba da vole da provode vreme u njima.

“Ne moraju da sede više tako da gledaju u potiljak jedni drugima, nego na način koji podstiče kooperativno učenje, radioničarski rad, rad u grupama i slično”, navela je Soćanin.

Prema njenim rečima, školstvu u Srbiji je potreban plan za uvođenje kvalitativnih promena u pogledu načina opremanja učionica, koji će biti realizovan kada se za to obezbede sredstva.

Skoro svaka srednja škola u Srbiji ima informatičke kabinete, a elektricitet koji proizvode uređeji kojim su oni opremljeni može proizvesti velike potencijalne opasnosti za zdavlje srednjoškolaca. Malo je poznato da postoje savremeni „antistatic podovi” koji zadržavaju statički elektricitet i pogodni su za informatičke prostorije.

Ukoliko se, po uzoru na svetske trendove, u Srbiji jednog dana primeni praksa, da se potpuno ukine tradicionalni način održavanja časova u školskim klupama, i uvede ne samo redizajnirani školski nameštaj, već da deca većinu vremena provode u kreativnim prostorima poput kancelarija „Googla“, staromodni podovi i okrnjeno stepenište biće daleka prošlost.